Home
Basisspel
Zeevaarders
Steden & Ridders
Kooplieden & Barbaren
Schatten, draken &
Ontdekkingsreizigers
#BlijfThuis
Piraten & Ontdekkers
 
Zeevaarders
 
SPEELMATERIAAL
• 4 Stanstableaus met 14 randstukken
voor het spelbord
• 43 Stanstableaus met 24 landtegels
-12x zee; 2x goud; 3x woestijn; 1x akkerland;
1x bos; 1x weide; 2x bergen; 2x heuvels
- 8 fiches met overwinningspunten;
-10 getallenfiches
• 1 Stanstableau met 12 havenplaatjes
• 60 Houten schepen in 4 kleuren
• 1 Houten zeeroversschip
• 1 Spelregelschrift
   
  terug naar boven
INHOUD
Algemene spelregels
Het gebruik van de zeerover
Ontwikkel je eigen scenario's
 

Scenario 1 "Op naar nieuwe kusten"
Scenario 2 "De vier eilanden" (3)
Scenario 3 "De vier eilanden"(4)
Scenario 4 "Oceanie" (3)
Scenario 5 "Oceanie" (4)
Scenario 6 "Door de woestijn" (3)
Scenario 7 "Door de woestijn" (4)
Scenario 8 "De Nieuwe Wereld" (3)
Scenario 9 "De Nieuwe Wereld" (4)
Scenario 10 "De grote oversteek"
Scenario 11 "Groot-Catan"

 
HOE ZET JE HET SPELBORD IN ELKAAR?
Zet het spelbord in elkaar, zoals bij het te spelen scenario geïllustreerd. De randstukken zijn met letters gemerkt. Uiteinden met gelijke letters passen aan elkaar. Voor grotere scenario's passen de met X gemerkte verlengstukken tussen de letters B - B en F - F.
 
HET BENODIGDE MATERIAAL
Voor alle scenario's is het materiaal van het basisspel "De Kolonisten van Catan" nodig. Voor het scenario "Groot-Catan" zijn zelfs 2 basisspellen nodig. Je kunt dan aan vrienden vragen, of ze hun spel meenemen.
Een gedetailleerde lijst van benodigd spelmateriaal vind je bij elk scenario onder punt 3.

De havenplaatjes
Voor elk spel worden de havenplaatjes, die voor het betreffende scenario nodig zijn, gedekt gemengd. Dan wordt van de gedekte stapel steeds het bovenste plaatje met havenlocaties getrokken en in een reeks aan het spelbord gepast op de daartoe bestemde plaatsen.
Belangrijk: de zeetegels met havens uit het basisspel worden niet gebruikt. De Zeevaarders bevat genoeg neutrale zeetegels die de haventegels vervangen.
 
AANVULLENDE SPELREGELS

In principe wordt met de spelregels van het basisspel gespeeld. Deze worden voor alle scenario's van De Zeevaarders aangevuld met regels aangaande:
- Het bouwen en plaatsen van schepen;
- Het behalen van extra overwinningspunten (fiches met een vlag).

1. Scheepsbouw
• Het bouwen van een schip kost een houtkaart (de romp) en een wolkaart (de zeilen). Schepen worden net als straten stationair geplaatst.
In tegenstelling tot straten kunnen ze verplaatst worden.

A

• Een schip mag uitsluitend op een grens tussen twee zeetegels (volle zee) geplaatst worden en op een grens tussen water en land (kustvaart).
Zie afbeelding A.
• Wie een schip gebouwd heeft, moet deze als volgt inzetten:
- aan een eigen dorp of stad (zie afbeelding A en B), en/of
- aan een eigen schip (vertakkingen van scheepvaartroutes zijn toegestaan). Zie afbeelding C.
Het is niet toegestaan om een schip direct aan een eigen straat te plaatsen, of een straat direct aan een eigen schip. Zie afbeelding D. Een straat mag alléén als scheepvaartroute voorgezet worden (of andersom) als er aan de straat eerst een dorp gebouwd wordt, waarna aan het dorp een schip geplaatst mag worden.

B
C
D
• Op een grens tussen 2 tegels op volle zee mag maar 1 schip geplaatst worden. Op een grens langs de kust mag maar 1 schip of 1 straat geplaatst worden.

2. De functie van schepen
• Schepen hebben op zee dezelfde functie als straten op het land. Een schip verbindt beide aangrenzende driesprongen (de snijpunten van drie tegels) met elkaar. Meerdere schepen achter elkaar vormen scheepvaartroutes over zee.
• Wie met zijn scheepvaartroute vanaf een dorp of stad aan de kust een ander eiland bereikt, mag daar een dorp bouwen, met respect voor de afstandsregel. Vanaf dit dorp kunnen straten naar het achterland gebouwd worden, of nieuwe scheepvaartroutes langs de kust. Zie afbeelding E.
E
3. Het verplaatsen van schepen
Anders dan straten mogen eenmaal geplaatste schepen verplaatst worden. Daarbij nemen we de volgende regels in acht:
• Als er meerdere schepen in een aaneengesloten reeks staan, vormen zij een scheepvaartroute. Een scheepvaartroute, die twee eigen dorpen en/of steden verbindt, heet een gesloten scheepvaartroute. Op een gesloten scheepvaartroute mogen géén schepen verplaatst worden. Zie afbeelding F.
F
Gesloten scheepvaartroute  
• Een scheepvaartroute, die NIET twee eigen dorpen en/of steden verbindt, heet een open scheepvaartroute. Het voorste schip van een scheepvaartroute mag weggenomen, en direct op een andere plaats weer geplaatst worden (met respect voor de geldende spelregels). Zie afbeelding G.
• Per ronde mag maar 1 schip verplaatst worden. Een schip, dat in dezelfde beurt gebouwd is, mag niet verplaatst worden.
G
Open Scheepvaart route. Het voorste schip
mag verplaatst worden, voor zover
het niet in deze beurt gebouwd werd.
 
4. Bijzondere overwinningspunten
Bijzondere overwinningspunten worden in de vorm van overwinningspuntenfiches toegekend. Alle spelers kunnen ze verdienen. Bijzonderheden staan verder indien van toepassing bij de scenario's vermeld.
• Overwinningspuntenfiches zijn voor de speler 1 punt waard.
• Overwinningspuntenfiches worden altijd onder het dorp of de stad geschoven, die aan de betreffende scheepvaartroute ligt, waardoor het punt verdiend is.
5. De langste handelsroute
Bij het vaststellen van de langste handelsroute worden nu ook de van de route deel uitmakende schepen meegeteld. De speler, die de langste uit straten en/of schepen bestaande doorlopende verbinding heeft, krijgt de bijzondere kaart "Langste Handelsroute".
Opgelet: schepen en straten vormen slechts dan een verbinding, als tussen beide soorten een dorp of stad staat.
Voorbeeld: Rood heeft de langste handelsroute - 4 schepen en 2 straten. Als hij zijn handelsroute tot 8 wil verlengen, zal hij op de landtegel met het fiche "12" tussen het schip en de straat een dorp moeten bouwen.
6. De ontwikkelingskaart "Stratenbouw"
Wie een van deze kaarten uitspeelt, mag in plaats van twee straten ook 2 schepen bouwen, of een straat en een schip.

7. Goud
Nieuw in het spel is de landtegel met goud. Hier wordt goud gedolven. Er zijn echter geen grondstoffenkaarten met goud - het bestaat alleen als middel voor directe ruilhandel. Wordt het getal op de goudtegel geworpen, dan mogen de spelers, die er een dorp of een stad bezitten, grondstoffenkaart (en) naar keuze nemen.
8. Het opzetten
Wie tijdens het opzetten van het spel een dorp aan de kust bouwt, mag in plaats van een straat ook een schip aan dit dorp plaatsen. Dit kan nuttig zijn, als een speler van zins is, om snel het ruime sop te kiezen.
 
  terug naar boven
DE ZEEROVER-VARIANT
Tot de uitrusting van dit spel hoort ook een zwart schip - de zeerover! Met dit piratenschip kan de volgende variant uitgeprobeerd worden:

De zeerover start naast het bord.
a) Werpt een speler een "7", dan mag hij kiezen of hij de struikrover of de zeerover plaatst dan wel verplaatst. Als de speler de zeerover plaatst (op het midden van een zeetegel), dan mag hij van de speler van een aangrenzende scheepsroute blind een grondstoffenkaart uit de hand trekken.
b) Als een speler een ridderkaart uitspeelt, mag hij kiezen of hij de struikrover of de zeerover plaatst dan wel verplaatst - met de bovengenoemde gevolgen.
c) Zolang de zeerover op een zeetegel staat, mag er langs de grenzen van die tegel geen schip geplaatst of weggenomen worden.
 
  terug naar boven
EIGEN SCENARIO'S ONTWERPEN
Beste Kolonistenliefhebbers!

Met deze uitbreidingsset erbij beschikken jullie over een flink spellenpakket, dat hopelijk garant zal staan voor jarenlang spelplezier.

Zoals inmiddels genoegzaam bekend, bestaat de "Kolonisten-familie" uit verschillende, variabele spelelementen, die op verschillende manieren te combineren zijn.

Uit de ontvangen correspondentie blijkt, dat veel spelers zeer creatief zijn en eigen varianten op het spel bedenken.

Met gebruik van het beschikbare materiaal in De Kolonisten en De Zeevaarders, eventueel aangevuld met wat gemakkelijk te vinden spelmateriaal zoals pionnen, fiches of dobbelstenen, is het mogelijk om zelf bijzondere spelscenario's te bedenken.

Je kunt je scenario, als het uitvoerig getest is en goed werkt, aan ons opsturen. Wij zullen het scenario nader beoordelen. Als het voldoende innovatief is, komt het in aanmerking voor plaatsing op onze website www.999games.nl. Wellicht wordt het later onder vermelding van je naam gepubliceerd in een in de nabije toekomst te verschijnen Kolonisten-scenarioboek!

Wij wensen alle Kolonisten-fans veel plezier en succes met het bedenken van hun eigen varianten!

De gegevens van het scenario kunnen worden opgestuurd aan:
999 Games B.V.
T.a.v.: klantenservice Flevolaan 70
1382 JZ Weesp
Nederland
 
  terug naar boven
OP NAAR NIEUWE KUSTEN!
 
A Tegels:
B Getallenfiches:
C Aantal havens:
9 (5 speciale en 4 x "3:1"-havens)
 
Vanaf het hoofdeiland worden kleinere eilanden gekoloniseerd.

Antal spelers: 3-4
Speelduur: ca. 90 minuten
Benodigd extra materiaal: het basisspel
 
VOORBEREIDING

Het hoofdeiland wordt volgens de regels van het basisspel opgebouwd. Het betreft alleen de landmassa. De rest van het benodigde materiaal, dat in de tabellen genoemd wordt, is bestemd voor de zee en de kleinere eilanden. Alleen de onbedrukte zeetegels worden gebruikt.

Opgelet: wie een dorp bouwt aan de kust van het hoofdeiland, kan beter een schip dan een straat aan het dorp plaatsen - zo kan die speler direct koers zetten naar de kleinere eilanden.
 
BIJZONDERE SPELREGELS

Bijzondere overwinningspunten
Voor het eerste dorp, dat een speler op een van de kleinere eilanden bouwt, krijgt hij een overwinningspuntenfiche. Dit fiche schuift hij onder het dorp. Het speelt geen rol, of andere spelers op hetzelfde eiland al eerder een dorp gebouwd hebben of niet.

Doel van het spel
Het spel is afgelopen, zodra een speler 13 over- winningspunten heeft.

 
  terug naar boven
DE VIER EILANDEN/3
 
A Tegels:
B Getallenfiches:
C Aantal havens:
8 (5 speciale en 3 x "3:1"-havens)
 
Vanaf één of twee thuiseilanden kunnen de onbekende, vreemde eilanden gekoloniseerd worden.

Aantal spelers: 3
Speelduur: ca. 90 Minuten
Benodigd extra materiaal: het basisspel
 
VOORBEREIDING

Zet het spelbord zoals afgebeeld in elkaar. Het benodigde spelmateriaal is in de tabellen aangegeven.

 
BIJZONDERE SPELREGELS

Het opzetten:
Iedere speler mag zijn start-dorpen op alle eilanden vestigen. Daardoor beginnen de spelers het spel met één of twee thuis- eilanden. Alle andere eilanden zijn hen vreemd.

Wie tijdens het opzetten een van beide dorpen aan de kust bouwt, moet in plaats van een straat een schip aan het dorp plaatsen.

Belangrijk: dit geldt uitsluitend voor dorpen, die aan kusten tegenover andere eilanden liggen, en niet aan kusten, die aan de rand van het bord grenzen.
Bijzondere overwinningspunten
• Voor het eerste dorp, dat een speler op een vreemd eiland bouwt, krijgt hij een overwinningspuntenfiche, waardoor het dorp twee overwinningspunten oplevert.
• Voor het eerste dorp, dat de speler op elk volgend vreemd eiland bouwt, krijgt hij 2 overwinningspuntenfiches, waardoor het dorp drie overwinningspunten oplevert.

Bij het bouwen van deze "eerste dorpen" speelt het géén rol, dat andere spelers al dorpen op deze eilanden hebben gebouwd of niet.
VOORBEELD: Een speler heeft zijn beide dorpen op het eiland linksonder gebouwd. Hij bereikt met zijn schepen het eiland linksboven. Hij bouwt op dit eiland zijn eerste dorp en krijgt daar een extra overwinningspuntenfiche voor.
Hij schuift deze onder het dorp.
Vanaf dit punt bereikt hij dan het eiland rechtsboven, en sticht daar ook zijn eerste dorp. Hij krijgt daarvoor ditmaal twee overwinningspuntenfiches extra.
Doel van het spel
Het spel is afgelopen, zodra een speler 12 overwinningspunten heeft.
 
  terug naar boven
DE VIER EILANDEN/4
 
A Tegels:
B Getallenfiches:
C Aantal havens:
10 (5 speciale en 5 x "3:1"-havens)
 
De onbekende, vreemde eilanden moeten gekoloniseerd worden.

Aantal spelers: 4
Speelduur: ca. 90 Minuten
Benodigd extra materiaal: het basisspel
 
VOORBEREIDING

Zet het spelbord zoals afgebeeld in elkaar. Het benodigde spelmateriaal is in de tabellen aangegeven.

 
BIJZONDERE SPELREGELS

Het opzetten:
Iedere speler mag zijn start-dorpen op willekeurige eilanden vestigen. Daardoor beginnen de spelers het spel met één of twee thuis- eilanden. Alle andere eilanden zijn hen vreemd.
Wie tijdens het opzetten een van beide dorpen aan de kust bouwt, moet in plaats van een straat een schip aan het dorp plaatsen.

Belangrijk: dit geldt uitsluitend voor dorpen, die aan kusten tegenover andere eilanden liggen, en niet aan kusten, die aan de rand van het bord grenzen.
Bijzondere overwinningspunten
• Voor het eerste dorp, dat een speler op een vreemd eiland bouwt, krijgt hij een overwinningspuntenfiche, waardoor het dorp twee overwinningspunten oplevert.
• Voor het eerste dorp, dat de speler op elk volgend vreemd eiland bouwt, krijgt hij 2 overwinningspuntenfiches, waardoor het dorp drie overwinningspunten oplevert.

Bij het bouwen van deze "eerste dorpen" speelt het géén rol, dat andere spelers al dorpen op deze eilanden hebben gebouwd of niet.

Doel van het spel
Het spel is afgelopen, zodra een speler 12 over- winningspunten heeft.
 
  terug naar boven
OCEANIË / 3
 
A Tegels:
B Getallenfiches:
C Aantal havens:
8 (5 speciale en 3 x "3:1"-havens)
 
Onontdekte gebieden liggen achter de horizon. Er zou goud te vinden zijn! Wat ga je ontdekken?

Aantal spelers: 3
Speelduur: ca. 90 Minuten
Benodigd extra materiaal: het basisspel
 
VOORBEREIDING

Zet het spelbord zoals afgebeeld in elkaar. De speelvelden met een vraagteken blijven vrij - ze worden pas in de loop van het spel ontdekt.

De tegels, die voor de lege plaatsen voorzien zijn (onderste rij in bijgaande tabel A), worden geschud en gedekt op een stapel klaargelegd. De getallenfiches, die voor de ontdekte landtegels bestemd zijn (onderste rij in bijgaande tabel B), worden ook geschud en gedekt op een stapeltje klaargelegd.

 
BIJZONDERE SPELREGELS

Het opzetten:
Alle spelers beginnen met 2 dorpen op het hoofdeiland.

Opgelet: wie een dorp aan de naar het onbekende gebied wijzende kust van het hoofdeiland bouwt, zou er beter aan doen om een schip in plaats van een straat te bouwen: hij kan dan direct het ruime sop kiezen.
Het ontdekken van nieuwe gebieden:
Zodra een speler een schip (en later een straat) bouwt en bij de volgende driesprong ontbreekt een tegel (onbekend gebied), dan trekt de speler de bovenste tegel van de stapel en plaatst deze open op de onderhavige plek aan het spelbord.
Indien er land getrokken is, trekt de speler ook een getallenfiche van de gedekte stapel en legt deze open op de zojuist geplaatste landtegel. De speler krijgt direct een grondstoffenkaart van de soort, die de landtegel produceert. Als het een zeetegel is: pech gehad!
In dit scenario zijn geen overwinningspunten- fiches te verdienen. Dorpen zijn één punt waard.

Doel van het spel
Het spel is afgelopen, zodra een speler 12 over- winningspunten heeft.
 
  terug naar boven
OCEANIË / 4
 
A Tegels:
B Getallenfiches:
C Aantal havens:
9 (5 speciale en 4 x "3:1"-havens)
 
Onontdekte gebieden liggen achter de horizon. Er zou ook goud te vinden zijn! Wat ga je ontdekken?

Aantal spelers: 4
Speelduur: ca. 90 Minuten
Benodigd extra materiaal: het basisspel
 
VOORBEREIDING

Zet het spelbord zoals afgebeeld in elkaar. De speelvelden met een vraagteken blijven vrij - ze worden pas in de loop van het spel ontdekt.
De tegels, die voor de lege plaatsen voorzien zijn (onderste rij in bijgaande tabel A), worden geschud en gedekt op een stapel klaargelegd. De getallenfiches, die voor de ontdekte landtegels bestemd zijn (onderste rij in bijgaande tabel B), worden ook geschud en gedekt op een stapeltje klaargelegd.

 
BIJZONDERE SPELREGELS

Het opzetten:
Alle spelers beginnen met 2 dorpen op het hoofdeiland.

Opgelet: wie een dorp aan de naar het onbekende gebied wijzende kust van het hoofdeiland bouwt, zou er beter aan doen om een schip in plaats van een straat te bouwen: hij kan dan direct het ruime sop kiezen.
Het ontdekken van nieuwe gebieden:
Zodra een speler een schip (en later een straat) bouwt en bij de volgende driesprong ontbreekt een tegel (onbekend gebied), dan trekt de speler de bovenste tegel van de stapel en plaatst deze open op de onderhavige plek aan het spelbord.
Indien er land getrokken is, trekt de speler ook een getallenfiche van de gedekte stapel en legt deze open op de zojuist geplaatste landtegel. De speler krijgt direct een grondstoffenkaart van de soort, die de landtegel produceert. Als het een zeetegel is: pech gehad!
In dit scenario zijn er geen overwinningspuntenfiches te verdienen. Dorpen zijn één punt waard.

Doel van het spel
Het spel is afgelopen, zodra een speler 12 overwinningspunten heeft.
 
  terug naar boven
DOOR DE WOESTIJN / 3
 
A Tegels:
B Getallenfiches:
C Aantal havens:
9 (5 speciale en 4 x "3:1"- havens)
 
Onontdekte gebieden liggen achter de horizon. Er zou ook goud te vinden zijn! Wat ga je ontdekken?

Aantal spelers: 3
Speelduur: ca. 90 Minuten
Benodigd extra materiaal: het basisspel
 
VOORBEREIDING

Zet het spelbord zoals afgebeeld in elkaar. Het benodigde spelmateriaal is in de tabellen aangegeven.

 
BIJZONDERE SPELREGELS
Het opzetten:
Het hoofdeiland is door een woestijngordel in een vreemd gebied rechtsboven en in een groter gebied onder gedeeld. Alle spelers moeten beide dorpen waarmee begonnen wordt op het grotere deel onder plaatsen. De kleinere eilanden rondom en het door de woestijn afgesloten kleinere deel rechtsboven gelden als vreemd gebied.

Bijzondere overwinningspunten

Voor zijn eerste dorp, dat een speler op een vreemd eiland bouwt, krijgt hij een overwinningspuntenfiche, dat hij onder het dorp
schuift. Het speelt geen rol, of andere spelers er al een dorp hebben gebouwd of niet.
Opgelet: wie een dorp aan de naar het onbekende gebied wijzende kust van het hoofdeiland bouwt, zou er beter aan doen om een schip in plaats van een straat te bouwen: hij kan dan direct het ruime sop kiezen.
Doel van het spel
Het spel is afgelopen, zodra een speler 12 overwinningspunten heeft.