Inhoud |
|
|
Bouwkostenkaarten |
Basisspel |
|
|
Steden & Ridders |
|
|
Kooplieden & Barbaren |
|
|
Piraten & Ontdekkers |
|
|
|
|
|
|
|
Overwinningspunten |
Overwinningspunten erbij |
Overwinningspunten eraf |
basisspel |
|
|
dorp |
1 |
vast |
|
stad |
2 |
vast |
|
langste handelsroute |
2 |
|
|
grootste riddermacht |
2 |
|
|
ontwikkelingskaartje
overwinningspunt |
1 |
vast |
|
ontwikkelingskaartje
gebouwenkaart ? |
1 |
vast |
|
|
langste handelsroute afpakken
door meer straten of geblokkeerd door draken |
- 2 |
|
grootste riddermacht afpakken
door meer ridderkaartjes |
- 2 |
|
|
|
Zeevaarders |
|
|
dorp aan ontdekt eiland |
1 |
vast |
|
|
|
|
steden & ridders |
|
|
ontwikkelingskaartje 1 punt |
1 |
vast |
|
de handelaar |
1 |
|
|
redder van Catan |
1 |
vast |
|
metropool |
2 |
|
|
|
de handelaar afpakken door betreffend ontwikkelingskaartje |
- 1 |
|
metropool afpakken door
meer stadsuitbreidingen |
- 2 |
|
stad verliezen door verliezen
van barbarenleger |
- 2 |
|
|
|
kooplieden & barbaren |
|
|
havenmeester |
2 |
|
|
dorp tussen 2 kamelen |
1 |
vast |
|
huifkar opdracht uigevoerd |
1 |
vast |
|
alle huifkarkaartjes omgedraaid |
1 |
vast |
|
rijkste kolonist (meeste gouden munten) |
1 |
|
|
|
havenmeester afpakken door meer dorpen aan havens |
- 2 |
|
schoen trekken bij
vissen, extra punt nodig |
+1 |
|
armste kolonist, minste gouden muntjes, 2 punten eraf |
- 2 |
|
|
|
Schatten, draken & ontdekkingsreizigers |
|
|
baal stof afpakken bij 7 gooien of 2 vissen of struikroverkaartje |
- 1 |
|
stad omsingeld door draken |
- 2 |
|
|
|
Praten & ontdekkers |
|
havendorp |
2 |
vast |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
Basisspel |
Straat |
|
|
|
- |
Zie plaatje rechts, wit mag een straat leggen op lokatie A, B, en C, maar niet op D |
|
|
|
|
- |
Zie plaatje rechts, blauw mag een dorp plaatsen op lokatie C, waardoor de langste handelsroute van rood naar blauw gaat. |
|
|
|
|
- |
Als een ridder aan de kop van een straat van een andere speler staat, blokkeert hij deze (ook in passieve toestand) en verhindert zo de uitbreiding ervan in die richting(en). |
|
- |
Zie plaatje rechts: Rood kan zijn ridder op 4 driesprongen (bij de pijlen) neerzetten. Als hij zijn ridder op driesprong A neerzet, blokkeert hij Blauw: alleen Rood kan hier zijn weg doorbouwen. |
|
|
|
Gebouwenkaartje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zeevaarders |
Goudtegel |
|
|
- |
Voor een stad aan een goudlandschap ontvangt men uitsluitend grondstoffen, nooit handelswaren. |
- |
voor een dorp mogen 2 gouden munten worden gekozen
voor een stad mogen 4 gouden munten worden gekozen |
- |
De handelaar mag niet op een goudlandschap worden gezet. |
|
|
|
Zeerover |
|
|
Zolang Zeerover op zeetegel ligt: |
- |
Geen straten of schepen bouwen aan die tegel |
- |
Geen straten of schepen verwijderen van die tegel |
|
|
|
Schepen |
|
|
Schepen / Straten: |
- |
Schip niet aan straat en andersom, eerst dorp ertussen |
- |
als straat en schip elkaar toevallig raakt, mag wel, zie plaatje |
|
|
Als rood zijn langste handelsroute tot 8 wil verlengen, zal hij op de landtegel met het fiche "12" tussen het schip en de straat een dorp moeten bouwen. |
|
Schip verplaatsen: |
- |
Alleen in open scheepvaartroute |
- |
Per ronde >> 1 schip verplaatst worden |
- |
Schip gebouwd >> pas volgende beurt verplaatsen |
|
|
Open scheepvaartroute |
|
Eilanden ontdekken: |
- |
Schip aan onontdekt eiland >> tegel omdraaien |
- |
Eerste dorp aan eiland >> getallenfiche omdraaien >> 1 punt |
- |
Eerste dorp volgend vreemd eiland >> 2 punten!
|
- |
Bij het bouwen van deze "eerste dorpen" speelt het géén rol, dat andere spelers al dorpen op deze eilanden hebben gebouwd of niet. |
(zie ook verder naar onder bij "Schatten, draken & ontdekkingsreizigers") |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
Steden en Ridders |
Stadsuitbouw |
|
|
- |
Als je het Aquaduct hebt (derde stadsuitbouw van wetenschap (groen)), dan mag je een grondstof kiezen als je geen kaart krijgt in de grondstoffenfase.
Als de struikrover op jouw tegel staat, waardoor je geen grondstoffenkaart krijgt, mag je er nu toch een kiezen. |
- |
Spelers zonder steden zullen eerst een stad moeten bouwen, voor zij steden mogen uitbouwen. |
- |
Als een speler al zijn steden is verloren door het barbarenleger, behouden de spelers hun stadsuitbouwen en de mogelijkheid om ontwikkelingskaarten te bemachtigen. Ze mogen pas weer een stadsuitbouw kopen als ze weer een stad hebben. |
|
|
|
Handelswaren |
|
- |
Wie een nederzetting op een 3:1-havenlocatie bezit, mag handelswaren in de verhouding 3:1 tegen 1 andere kaart handelswaren of tegen 1 grondstoffenkaart naar keuze ruilen. |
- |
Omgekeerd mogen ook grondstoffen tegen handelswaren worden geruild (bijvoorbeeld 4 baksteen tegen 1 handelswaren "doek" of met een baksteenhaven ook 2 baksteen tegen 1 handelswaren "papier”). |
|
-
- |
• Elk dorp brengt één grondstoffenkaart op.
• Elke stad brengt twee kaarten op, namelijk: |
|
|
óf |
|
|
2 grondstoffenkaarten: |
- |
Heuvels |
>> |
2x |
baksteen |
- |
Akkers |
>> |
2x |
graan |
|
|
|
óf |
|
|
1 grondstoffenkaart en 1 kaart "handelswaren": |
- |
Bergen |
>> |
1x |
erts |
+ |
1 handelswaren munten |
- |
Bos |
>> |
1x |
hout |
+ |
1 handelswaren papier |
- |
Weiden |
>> |
1x |
wol |
+ |
1 handelswaren doek |
|
|
|
Het is niet toegestaan om van één soort kaarten niets te nemen en van de andere soort twee. |
|
|
|
|
Ontwikkelingskaartjes |
|
- |
Max 4 ontwikkelingskaartjes gedekt liggen |
- |
Bij 5e trekken: 1 kiezen en terug aan bank geven |
|
|
|
Ridders |
|
|
- |
Aangekochte ridder mag meteen geactiveerd en opgewaardeerd worden |
- |
Per beurt 1 maal activeren |
- |
Per beurt 1 maal opwaarderen |
- |
Ridder activeren >> volgende beurt pas aktie |
|
|
|
- |
Ridders mogen ook overzee verplaatst worden, mits beide driesprongen waartussen de ridder verplaatst wordt door een scheepsroute of een combinatie van straten en scheepsroutes met elkaar verbonden zijn. |
- |
Een speler mag zijn actieve ridder ook op een driesprong op zee (aan zijn scheepsroute) zetten. |
- |
Een speler, die een actieve ridder aan de zeetegel heeft waar de zeerover staat, mag deze wegjagen (verplaatsen) door zijn ridder te deactiveren. |
|
|
|
- |
Als een ridder aan de kop van een straat van een andere speler staat, blokkeert hij deze (ook in passieve toestand) en verhindert zo de uitbreiding ervan in die richting(en). |
- |
Zie plaatje rechts: Rood kan zijn ridder op 4 driesprongen (bij de pijlen) neerzetten. Als hij zijn ridder op driesprong A neerzet, blokkeert hij Blauw: alleen Rood kan hier zijn weg doorbouwen. |
|
|
|
Barbarenleger |
|
|
- |
speler verliest stad, en alle dorpen al op speelveld, stad ondersteboven en als dorp behandeld |
|
- |
1 grondstoffenkaart, 1 overwinningspunt, 3 erts 2 graan om te herstellen |
|
- |
mag geen stadsuitbouwen doen! |
|
|
- |
De struikrover en de zeerover mogen aan het begin van het spel pas verplaatst worden als het barbarenleger Catan voor het eerst heeft bereikt. |
|
- |
De struikrover mag zolang ook niet door het spelen van ontwikkelingskaarten (Bisschop) of het verplaatsen van ridders verzet worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
Kooplieden & Barbaren |
Kameel |
|
|
- |
In beurt, één of meer STEDEN of DORPEN gebouwd: 1 kameel inzetten |
- |
Speler aan beurt legt kaarten op tafel, Daarna met klok mee |
- |
* Méér kaarten ingezet dan alle spelers bij elkaar: beslist alleen
* 2 of meer spelers samen meerderheid, en komen er over uit:
beslissen samen
* Wanneer bovenstaand niet tot beslissing leidt, dan speler aan de
beurt beslist (ook wanneer deze geen kaarten heeft ingezet) |
|
|
|
Vissen |
|
|
- |
Maximaal 7 vissenkaartjes gedekt liggen. Mag je er nog 1 trekken, dan
eerst 1 inleveren. Kiezen: nieuwe of de oude houden. |
- |
Schoen: In eigen beurt, aan speler geven met evenveel of meer
overwinningspunten |
|
|
|
Havenmeester |
|
- |
Dorp op havenlokatie = 1 havenpunt, Stad op havenlokatie = 2 havenpunten |
- |
3 havenpunten = “havenmeester” = 2 overwinningspunten |
- |
Iemand met méér havenpunten, krijgt de kaart + overwinningspunten |
|
|
|
Rivier / Brug |
|
- |
Dorp of straat = 1 goudstuk, Brug = 3 goudstukken
Ook in de opbouwfase! |
- |
Telt als straat mee voor langste handelsroute |
- |
Ontwikkelingskaart “stratenbouw”, mag géén brug ipv straat bouwen |
- |
Mag zowel worden ingezet tussen straten als tussen schepen |
- |
De huifkar kan wèl door de rivier, hoeft niet perse over brug |
|
|
|
Huifkar |
|
|
- |
Alle huifkarkaartjes omgedraaid: 1 overwinningspunt |
- |
2 extra beweginspunten: 1 graan of wol (mag 1x per beurt) |
|
|
|
|
|
|
Gouden munten |
|
|
Gouden munten verdienen |
- |
straat/dorp aan rivier >> 1 gouden munt |
|
- |
brug aan rivier >> 3 gouden munten |
|
- |
2 gouden munten >> grondstof naar keuze (2x per beurt) |
|
- |
4:1 ruilen met de bank (4 dezelfde grondstoffen = 2 muntjes) |
|
- |
3:1 of 2:1 haven >> ruilen met de bank |
|
- |
handel met andere spelers |
|
|
Armste / rijkste Kolonist |
- |
Wie het meeste gouden munten heeft >> is de rijkste kolonist >> 1 overwinningspunt waard |
|
- |
Wie de minste gouden munten heeft >> is de armste kolonist >> 2 overwinningspunten eraf |
|
- |
Iedereen begint met tegel "Armste kolonist" (minus 2 overwinningspunten). |
- |
alle spelers evenveel (of geen) gouden munten >> allemaal tegel "Armste kolonist" |
- |
meerdere spelers meeste gouden munten >> tegel "Rijkste kolonist" wordt naast het spel gelegd. |
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
Schatten, draken & ontdekkingsreizigers |
Baal stof |
|
|
- |
7 gooien: |
Rol stof afpakken |
- |
Struikroverkaartje (ontwikkelingskaartje): |
Rol stof afpakken |
- |
2 vissen: |
Rol stof terug naar de bank |
|
|
|
Schatkist |
|
|
- |
|
grondstof
naar keuze |
|
|
|
bovenste
ontwikkelingskaart
van stapel naar keuze |
|
|
- |
schatfiche >> achterkant bekijken >> 2 mogelijkheden:
1) fiche inzetten
2) fiche open naast je neerleggen (max 4):
• |
1 schatfiche
|
bij "7" kaarten afleggen >> meer dan 9 kaarten
(zoals 1 stadsmuur) |
• |
2 schatfiches |
2:1 haven uit voorraad nemen >> aan één van kustdorpen
leggen >> vanaf nu afgebeelde grondstof 2:1 ruilen |
• |
3 schatfiches |
1 overwinningspunt |
• |
4 schatfiches |
2 overwinningspunten |
>> beslissing niet te herzien, achterkant niet meer te gebruiken
>> max 4 schatfiches, daarna gewoon inzetten |
|
|
|
Ontdekken |
|
|
- |
Schip aan onontdekte tegel van eiland >> tegel omdraaien |
- |
Eerste dorp p.p. aan eiland >> getallenfiche omdraaien >> 1 punt |
- |
Beloning voor het ontdekken tegel >> 1 grondstoffenkaart van betreffende landtegel.
|
- |
Riviertegel (goud) ontdekt >> grondstoffenkaart naar keuze. |
- |
Woestijn- of zeetegel ontdekt >> schatfiche uit de voorraad |
(zie ook iets naar boven bij "Zeevaarders") |
|
|
Draken |
|
|
- |
3 woestijntegels (of thuistegels) |
|
- |
3 spelers: 3 draakfiches, 4 spelers: 2 draakfiches |
|
|
- |
7 gooien: Draak terug in bakje |
|
- |
Struikroverkaartje (ontwikkelingskaartje): Draak terug in bakje |
- |
2 vissen: Draak terug in bakje |
- |
Ridder aan die tegel (ridder mag 1 aktie (graan) uitvoeren per beurt):
* Ridder zelfde of meer vlaggetjes: 1 overwinningspunt.
* Ridder minder vlaggetjes: draak terug op bord |
|
- |
Straat tussen 2 draken is geblokkeerd en word slag gedraaid |
|
- |
Geblokkeerde straat telt niet mee voor langste handelsroute |
- |
Er kunnen geen nieuwe straten of dorpen gebouwd worden aan
geblokkeerde straat |
|
- |
Dorp of Stad volledig omsloten door draken is geblokkeerd |
|
- |
Geblokkeerd dorp/stad levert geen overwinningspunten |
|
|
|
|
Kanalen |
|
|
Ridder op Catanfiche bij kanaal >> 1 punt + de volgende voordelen:
|
1. Ridder als kanaalbouwer
Ten minste 2 geactiveerde ridders aan kanaal >> graven het kanaal |
2. Ridder als goudzoeker
Ridder op eiland aan riviertegel (goud) >> "8" geworpen >> grondstoffenkaart naar keuze
-
ridder hoeft daarvoor niet geactiveerd te zijn
-
2 ridders aan een riviertegel, alsnog 1 grondstof naar keuze bij een worp van "8" |
3. Ridder als handelaar
Ridder op eiland aan haven >> voordeel van haven gebruiken (als dorp)
-
ridder hoeft daarvoor niet geactiveerd te zijn
- telt niet mee voor de havenmeester |
Belangrijk: deze ridders tellen niet mee bij de verdediging tegen het barbarenleger (wordt ander poppetje) |
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
#BlijfThuis |
Thuistegel |
|
|
- |
Niet meer dan 1 dorp of stad aan thuistegel aan het begin van het spel |
- |
Bij 7 gooien geen kaart uit hand tegenspeler trekken |
- |
Iedere speler met dorp of stad aan thuistegel, krijgt
grondstof van tegel waar struikrover naar toe verplaatst is |
- |
Struikrover mag niet op thuistegel |
- |
2 en 12 worden op 1 tegel gelegd |
- |
Per thuistegel kan een speler op deze
manier 1 grondstof ontvangen, ongeacht hoeveel dorpen of
steden hij eraan heeft. |
|
|
|
|
terug naar boven |
Piraten & Ontdekkers |
Fases |
|
|
- |
Fase 1 = Opbrengstenfase (dobbelen en uitbetalen) |
- |
Fase 2 = Handelen en bouwen |
- |
Fase 3 = Verplaatsingsfase (huifkar en ontdekkers) |
- |
Fase 4 = Kameel |
|
|
|
Gouden munten |
|
|
- |
start met 2 gouden munten |
- |
2 gouden munten = 1 grondstof (max. 2x per beurt) |
- |
3 gelijke grondstoffen mogen bij de bank omgeruild worden voor 1 gouden munt |
- |
2:1 en 3:1 havens niet van toepassing op gouden munten |
- |
cijfer gedobbeld dat je niet hebt (behalve 7): 1 gouden munt |
- |
mag mee handelen |
- |
7 en tegenstander geen kaarten, dan 1 gouden munt van tegenstander |
|
|
|
Havendorp |
|
|
- |
dorp aan kust van starteiland/ontdekt eiland
kan worden uitgebouwd tot havendorp |
- |
dorp terug in voorraad |
- |
havendorp = 2 overwinningspunten |
- |
levert maar 1 grondstoffenkaart op (niet 2 zoals stad) |
- |
in kade van havendorp passen 2 kleine speelstukken of 1 groot speelstuk |
|
|
|
Zeetegel |
|
|
- |
zijkant zeetegel |
- |
zijkant landtegel grenzend aan zeetelgel |
- |
zijkant land- en zeetegel grenzend aan randdelen |
- |
verplaatsen schip van zeeweg naar aangrenzende zeeweg = 1 verplaatsingspunt |
|
|
|
Schepen |
|
|
- |
alleen in verplaatsingsfase verplaatsen |
- |
4 verplaatsingspunten p schip, p beurt |
- |
verplaatsing schip volledig afronden,
dan volgende schip verplaatsen |
- |
1 wol = 2 verplaatsingspunten
(max. 1x per schip, per beurt) |
- |
1 zeeweg, max 2 schepen (maakt niet uit van wie)
|
- |
schip mag over zeeweg met 2 schepen verplaatsen, maar daar niet eindigen |
- |
schip gebouwd, niet in zelfde beurt tegel ontdekken |
- |
nieuw schip bouwen terwijl al
schepen op speelveld staan, dan 1 schip
van speelveld halen, lading gaat verloren |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |