Home
Basisspel
Zeevaarders
Steden & Ridders
Kooplieden & Barbaren
Schatten, draken &
Ontdekkingsreizigers
#BlijfThuis
Piraten & Ontdekkers
 
#BlijfThuis
   
INLEIDING
In moeilijke tijden is het belangrijk dat iedereen samenwerkt
en er voor elkaar is. Deze boodschap kwam ook bij de
rovers van Catan binnen. Daarom verdelen ze de buit van
hun rooftochten over de bewoners van Catan.
Het scenario #blijfthuis is een mini-uitbreiding voor CATAN.
Het is geschikt voor het basisspel, maar kan ook in combinatie
met de uitbreidingen Zeevaarders en Steden & Ridders
gebruikt worden.
 
SPEELMATERIAAL
• 2 thuistegels
• De spelregels
 
VOORBEREIDING
Thuistegels knutselen
Knip de knutselstrook af en plak deze op karton van 1-2 mm,
indien beschikbaar (het is echter ook mogelijk om het scenario
te spelen zonder de tegels te plakken). Knip daarna de zeshoekige
tegels langs de stippellijnen uit.
Opbouw van het speelveld
Eén willekeurige thuistegel vervangt de woestijn en komt in
het midden van het eiland. Heb je de thuistegels niet op karton
geplakt, leg deze dan eenvoudigweg op de woestijntegel. Leg
daarna de landtegels en de getallenfiches zoals gebruikelijk
volgens de variabele opbouw neer. Verplaats getallenfiche “2”
naar de landtegel met de “12”. Vervang dan de landtegel zonder
getallenfiche door de tweede thuistegel. De struikrover start op
de thuistegel in het midden van het eiland.
Startopstelling
Iedere speler mag aan het begin van het spel niet meer dan
1 dorp aan 1 van beide thuistegels zetten.
 
SCENARIOSPELREGELS
De spelregels van het basisspel (en eventuele uitbreidingen)
zijn van kracht. Pas de volgende bijzondere spelregels toe:
Struikrover verplaatsen
Moet een speler de struikrover verplaatsen (bij een “7” of het
spelen van een ridderkaart), dan zet hij deze zoals gebruikelijk
op een andere landtegel naar keuze.
De speler mag echter geen kaart uit de hand van een andere
speler trekken. In plaats daarvan krijgt iedere speler die een
dorp of stad op een driesprong aan één van de thuistegels
bezit eenmaal de grondstof van de tegel waar de struikrover
naartoe is verplaatst. Per thuistegel kan een speler op deze
manier 1 grondstof ontvangen, ongeacht hoeveel dorpen of
steden hij eraan heeft.
Belangrijk: nadat de struikrover de thuistegel heeft verlaten,
mag hij niet meer naar een thuistegel worden verplaatst.
Grondstoffenopbrengst
De landtegel met de “2” en de “12” levert in de loop van
het spel zowel bij een worp van “2” als een worp van “12”
grondstoffen op. Beide thuistegels hebben geen getallenfiche
en geven dus uitsluitend op de hierboven genoemde manier
grondstoffen.
 
 
pdf